Hoppa till sidans innehåll
Foto: Sussie Viklund

Klubbhoppning 13 mars

24 FEB 2022 15:37
Snart är det dags för klubbhoppning igen! Söndag 13 mars är det dags och du kan välja mellan blåbärshoppning, clear round eller tävling med två faser.
  • Skapad: 24 FEB 2022 15:37

Årets andra hopptävling bjuder på tre olika klasser: Klass 1 som är en Blåbärshoppning för dig som aldrig tidigare tagit dig över bommar eller som känner dig ringrostig. klass 2 är en Clear round där alla felfria får rosett och klass 3 som är en klubbtävling i två faser. Alla som startar oavsett klass förväntas även bidra som funktionärer under tävlingsdagen.

Klass 1: Blåbärshoppning

I klass 1 räknar vi inte nedslag och ingen tidtagning sker. Du väljer tillsammans med din ridlärare vilken höjd som passar dig. Höjderna som du kan välja mellan är från 10 till 30 cm. Framridning sker gemensamt i mindre grupper i stora ridhuset. Ekipaget hoppar fram på några enstaka hinder för att sedan hoppa hela banan. Banan hoppas i trav eller galopp.

Alla som hoppar i klass 1 får en rosett efter tävlingen avslutats.

Klass 2: Clear round

I klass 2 sker ingen tidtagning men vi har koll på antal fel. Du väljer tillsammans med din ridlärare vilken höjd som passar dig. Höjderna som du kan välja mellan är 40 cm, 50 cm eller 60 cm. Framridning sker gemensamt i mindre grupper i stora ridhuset. Ekipaget hoppar fram på några enstaka hinder för att sedan hoppa hela banan. Banan hoppas i trav eller galopp.

Alla som är felfria i klass 2 får en rosett efter tävlingen avslutats.

Klass 3: Valfri höjd, bedömning A/A:0 – Hoppning i två faser

Klass 3 rids i två faser. Två faser innebär att de som hoppar felfritt i första fasen får en ny startsignal och hoppar sedan nästa fas som är en kortare bana och med tidtagning.

Höjder att välja på är 60 cm, 70 cm, 80 cm och 90 cm. Du måste alltid stämma av med din ridlärare vad som passar dig och hästarna du anmäler dig på.

Framridning för dig som rider i klass 2 sker i lilla ridhuset där också framhoppning sker. Ansvarig funktionär kommer att finnas på plats men du har själv ansvar för dig och din hästs uppvärmning. 

Anmälan

Tänk på att alltid rådfråga din ridlärare vilken höjd och häst som passar dig. Du behöver ha tre hästar som önskemål för att anmälan ska vara giltig. 

Anmälan öppnar lördag 26 februari kl 10:00 och stänger lördag 5 mars kl 16:00.

Start- och funktionärslista kommer upp senast fredag 11 mars på hemsidan.

Anmälan är bindande och betalning ska ske senast torsdag 10 mars, vid avanmälan efter sista anmälningsdag sker ingen återbetalning om inte sjukintyg kan uppvisas.

Kostnad?

Ridskoleekipage: 360:- för seniorer respektive 310:- för juniorer.
Privatryttare: 260:- för seniorer respektive 210:- för juniorer.. Avgiften betalas till Farsta Ryttarvänners Swish när du fått bekräftelse på mail.

Vill du vara funktionär?

Alla åldrar är välkomna och ingen förkunskap krävs. Är du intresserad av att hjälpa till eller har andra frågor? Mejla This is a mailto link

Cafeterian kommer vara öppen

Vår trevliga cafeteria kommer vara öppen och vi välkomnar publik. Vi följer myndigheternas rekommendationer och vi fortsätter att hjälpas åt att hålla avstånd och stanna hemma vid minsta symtom.

Frågor?

Mejla This is a mailto link 

 

 

 



tavlingarVT2022_448x329px_copy.jpg

cupervT2021_448x329px_copy.jpg

hyrskap_448x329px_copy.jpg

Postadress:
Farsta Ryttarvänner - Ridsport
Erika Ahlman, Sjöbrinken 12
13251 Saltsjö-boo

Kontakt:
Tel: 0702089780
E-post: frv@farstaryttarvann...

Se all info